De praktijk wijst uit dat de doorlooptijd van een productontwikkelingsproces vaak wordt onderschat. Natuurlijk kunnen er onvoorziene situaties voorvallen, maar dikwijls is de planning niet realistisch opgesteld. Enerzijds wilt u niet te snel een product of dienst op de markt introduceren met de kans op allerlei kinderziektes en anderzijds wilt u niet dat de doorlooptijd uit de hand loopt. Een goede planning en een snelle besluitvorming zijn dan ook een absolute must.

Planning en communicatie
Bij het opstellen van de planning heeft u te maken met verschillende belangrijke zaken. Zo is het belangrijk dat u duidelijk bepaalt wie verantwoordelijk is voor welk onderdeel. Tijdens deze planfase en het productontwikkelingsproces moeten veel zaken overlegd worden. Het kost veel tijd om mensen fysiek bij elkaar om tafel te krijgen, waardoor de kans bestaat dat het proces vertraging oploopt. Het is echter belangrijk dat medewerkers snel en eenvoudig met elkaar kunnen communiceren.

Verkopers trainen

Wanneer het nieuwe product of dienst dan eindelijk gelanceerd is, bent u er nog niet. Als marketing manager is het belangrijk dat u uw verkoopteam overtuigt van het nut van het nieuwe product of de nieuwe dienst. Een goede training biedt hiervoor uitkomst. In een training kun u alle onderdelen van het product of de dienst behandelen. Op die manier zijn uw verkopers volledig op de hoogte van de functionaliteiten en kunnen zij potentiële klanten goed te woord staan.

 

Share This